سلطه چین با پیشی گرفتن ذخایر نفتی اش از سطح ذخایر ایالات متحده ،رو به گسترش میباشد.

 در یک چرخش خیره کننده از وقایع، ذخایر نفت استراتژیک چین ذخایر نفت ایالات متحده را تحت الشعاع قرار داده است و تغییری اساسی در پویایی جهانی نفت را نشان می دهد.

 

سلطه چین با پیشی گرفتن ذخایر نفتی اش از سطح ذخایر ایالات متحده ،رو به گسترش میباشد.

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش ؛ سوخت این شاهکار بی‌سابقه، انباشت استراتژیک ذخایر نفت چین است که عمدتاً ناشی از دستیابی به نفت خام مقرون‌به‌صرفه روسیه است.  ذخایر استراتژیک نفت این کشور اکنون از ایالات متحده فراتر رفته و چشم انداز برتری نفت در جهان را تغییر داده است.

 در مقابل، ایالات متحده یک ابتکار گسترده را از سال قبل انجام داده است و بیش از 180 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود (SPR) را برای اعمال نفوذ بر بازار و کاهش قیمت نفت، واگذار کرده است.  در نتیجه، ایالات متحده خود را با کمترین میزان ذخایر استراتژیک در چهار دهه اخیر درگیر نموده است و این امر باعث ایجاد ابهام در مورد توانایی این کشور برای پر کردن SPR به میزان قابل توجهی در آینده قابل پیش بینی قرار داده است.

 پیش بینی می شود که پیامدهای قریب الوقوع این تغییر قدرت به طور قابل پیش بینی در اقدامات پکن آشکار شود.  کارشناسان حدس می زنند که چین ممکن است خرید طلای سیاه خود را برای ذخیره سازی کاهش دهد، و این خبر از تأثیر قابل توجهی بر بازار جهانی نفت می دهد زیرا چین نقش تأثیرگذارتری را بر عهده می گیرد.

 گزارش‌های اخیر رویترز تلاش‌های استراتژیک ذخیره نفت چین را روشن می‌کند و نشان می‌دهد که از ماه مه افزایش مستمری دارد.  ژوئن شاهد افزایش قابل توجه 2.1 میلیون بشکه در روز به ذخایر استراتژیک بود.  اوج قدرت ذخایر نفت چین در تابستان سال 2020 با انباشت 842 میلیون بشکه نفت به دست آمد که تسلط این کشور در چشم انداز جهانی نفت را تثبیت کرد.

 

محمدحسین اکبرزاده

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید